FANDOM

Gohê Takeda var en legendarisk björnjägare. Han var den som tränade Shiro, Riki och Gin. Han går även under smeknamnet Farfar trots han inte har några levande släktingar.

I Ginga Densetsu RikiRedigera

Gohê Takeda är ägare till Shiro och en respekterad jägare. Han är känd för att vara ganska bitter ensamvarg, samt ha brutala även dödliga metoder att träna sina jakthundar. Han brukar vanligen träna valpar då de är bara en månad gammal.

Yamabuki fött valpar där Shiro är fadern, kommer han för att välja ut en av de fem valparna. Han En tyckte han verkade bra, men då han såg det var en tik, tog han inte denna. Han tog inte minsta notis om den minsta röda valpen, utan blev den enda vita valpen.

Fem månader senare hämtar en småskadad Daisuke honom då han blivit anfallen av Heiji och hans lilla flock vildhundar. När de kommer fram ser de den röda valpen som är Shiros son, Riki. Och Farfar förstår han förbisett valpen och förstår att han kan bli en bra björnhund.

Ca tre år senare så ger sig Farfar och Shiro iväg, med några andra jägare samt jakthundar för att jaga den björn som gett sig på boskap och orsakat trubbel, Akakabuto. Men den stora björnen låg i bakhåll och anföll och dödade de flesta jägare och hundar. Sedan slog Akakabuto av Gohês vänstra öra så han tappade sitt gevär. Just när Shiro skulle anfalla anföll Riki som följt efter. Då de andra hundarna anföll tog Riki geväret till Gohê. Då Shiro blev skadad siktade han och sköt och träffade Akakabutos högra öga. Efter det svimmade Gohê. Och han förlorade Shiro till Akakabuto.

I Ginga: Nagareboshi GinRedigera

Fem år har gått och Gohê har nu Riki som ledar jakthund tillsammans med han son Aka och en hund vid namn Don. Han och Borgmästaren har gett ut för att åter leta reda på Akakabuto. Men de hör ett skrik och visar sig vara Akakabuto som dödat Toshiaki. De kommer fram och Kazue kramar om honom av rädsla. Gohê skickar Borgmästaren att föra Kazue tillbaka. Men Akakabuto låg i bakhåll och anföll och skadade hans ben så svårt han inte kunde gå och Riki i ryggen. De två klarade sig en vecka genom att hamnat mellan stenmassiv. Till sist tog Gohê tag i sin kniv och högg av sig sitt skadade ben och försökte tvinga Riki att äta hans kött så han kunde springa och hämta hjälp i byn. Det var då Akakabuto fann dem. Han såg hur Riki gick ut för att kämpa mot Akakabuto tills Daisuke kom, och han räddade honom genom att dra ner honom. Då fick han reda på om tigrerade Gin, Rikis valp. Tillslut efter att Daisuke fått tag i Gin, slängdes Riki ner i ravinen. Utom sig av ilska kravlade sig Farfar ut för att själv ta upp kampen. Men innan Akakabuto kunde anfalla hördes röster från räddningsgruppen och Akakabuto tog till flykten. Efter en vecka i kyla togs Gohê in på sjukhus. Men redan efter mindre än månad slog han sig själv ut för att fortsätta jakten och träning av jakthundar. Han gick till Daisuke och hans föräldrar och tog Gin från dem, efter att ha konstaterat att syskonen inte var nåt att ha, samt att Gin var tigrerad.

mer info kommer